Badhuset

Idag har vi varit iväg till badhuset. Alfred är livrädd för vatten och jag tycker det är dax att lära honom att vatten kan vara roligt. Hemma är det en kamp varje gång han ska bada. Han får ren panik och gråter och skriker klar.. Färdig hela tiden tills han är färdig. Vad ska man göra? Tycker så synd om honom att det ska vara en plåga varje gång i stället för att vara något roligt. Så nu tänkte jag att vi ska försöka med badhuset med regelbundenhet. Det hela börjar med att han gråter när kläderna åker av och säger ny blöja, ny tröja. Han förstår vad som är på g. Ännu värre blir det när vi kommer in till duschen. Jag struntar i att duscha honom för att inte plåga honom. Sen gråter han i nästan 1 timma när vi är vid bassängen och lämnar inte min famn. Vi går ut ifrån barnbassängen och sätter oss och fikar vid motionsbassängen där det är betydligt lugnare och mindre ljud. Där börjar han titta på de som simmar och säger bada. Det hela slutar med att Alfred sitter vid kanten av bassängen och plaskar med händerna och fötterna i vattnet. När jag då frågar om vi ska åka hem säger han. Nej, vatten, och fortsätter plaska så det skvätter upp i ansiktet :) jag hoppas verkligen att vi kommer kunna fortsätta med att åka till badhuset och att han tillslut ska våga gå i vattnet och tycka att det är roligt. För det gör så ont i hjärtat att se alla andra barn som älskar att bada och verkligen tycker det är roligt och se sitt eget barn missa detta. Det är så svårt att veta om man gör rätt eller inte, men jag vill ju hjälpa honom att övervinna sin rädsla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0