Lyxig müsli

Igår Lördags jag en jättegod müsli som jag åt i går och i morse tillsammans med fil. Den kan jag verkligen rekomendera :)



LCHF-müsli ca 1 liter

1 dl hasselnötter
1 dl sötmandel
1 dl cashewnötter
1 dl paranötter ( jag tog valnötter)
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl ekologiska kokosflingor
2 msk kanel
1-2 tsk vaniljpulver
1/2 dl flytande kokosolja (uteslöt detta)
1/2 dl vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka nötterna.

Häll nötterna och fröerna i en långpanna. Strö över kanel, kokos och vaniljpulver och blanda väl.

Blanda kokosoljan med vattnet. Häll blandningen över nötterna och rör om.

Rosta i ca 20-25 minuter eller tills muslin har fått fin färg. Rör om var 5:e minut.

Låt muslin svalna och häll den i en lufttät burk.

receptet hittade jag på: http://alltomlchf.blogspot.se

 

Brödet som jag gjorde häromdagen och även köttfärslimpan hämtade jag ifrån en blogg som heter: http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/

Här är brödreceptet:

6 stycken bröd á 3 gram kh

1 dl sesamfrön
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl kruskakli
2 msk linfrön
2 dl riven lagrad ost (jag hade västerbottensost)
4 ägg
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
vallmofrön till garnering

Sätt ugnen på 200 grader. Mal sesamfrön och solroskärnor i en mixer eller blender. Vispa äggen riktigt pösiga och blanda under tiden övriga ingredienser. Blanda sedan ner fröer och osten i äggen och låt stå en stund. Häll i liten bakpappersklädd form och toppa med vallmofrön. Grädda i ca 20 minuter. Stäng ugnen och låt stå kvar ett tag (kontrollera färgen på brödet) Skär i 6 lika stora bitar.

(Jag gräddade dem i muffinsformar istället).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0