LCHF

Vi provar och ser hur det går. Första riktiga dagen har varit idag. Bestämde med min man att vi måste göra något åt sötsug och övervikt. Så hör och häpna, min man har skaffat gymkort! Trodde jag aldrig, men människor kan förändras ;) själv tänkte jag försöka komma igång med löpning. Hoppas då på att få bättre kondition orka mera och sluta vara så trött. Sen hoppas jag också på att gå ner några kilon, närmare bestämt 10 kg. Får se hur det går. Känns som att det kan bli lättare när man är två som kan peppa varandra. Ska ta min första springtur på Lördag hade jag tänkt. Sen får vi se vart det bär :) känner mig peppar nu!

Dagens middag bestod av en italiensk köttfärslimpa med sås och blomkålsmos samt en tomatsallad

Köttfärslimpa:
800 g nötfärs
2 ägg
1 mozarella
1 gul lök
Ruccola
soltorkadetomater
Salt och peppar
50 gr salami
Smör
Soja

Sätt ugnen på 200 g.
Blanda samman färsen med ägg, lök, salt och peppar.
Platta ut på ett gladpack.
Hacka salami,  mozzarella och soltorkade tomater och blanda och lägg i en sträng ovanpå köttf’ärsplattan. Strö sedan över lite ruccola. Rulla ihop med hjälp av gladpacken och nyp ihop och släta till nötfärsen.
Grädda i ca 45 min.

Spadet som blir tog jag och silade innan jag kokade upp tillsammans med vispgrädde.

Tomatsallad:
tomat
rödlök
olivolja
vitlök

Skär lök och tomat i mindre bitar, pressa över vitlök. Häll över lite olivolja och smaka av med salta och peppra.

Blomkålsmos:
Ett blomkålshuvud
salt
grädde
smör

Skär blomkålen i mindre bitar och koka i lättsaltat vatten tills de är mjuka. Mosa sedan blomkålen och släng i en klick smör och blanda i lite grädde.

Bakade även ett LCHF-bröd i muffinsformar som blev förvånansvärt gott :)

 


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag undviker också kolhydrater. Fast jag äter långsamma kolhydrater. Amningen höll på att gå åt skogen, mjölken tog slut när jag började med lchf. Läste på nätet att för vissa funkar det jätte bra att utesluta kolhydrater mens det för andra kan bli problem med amningen så jag vill bara säga att du ska ha koll på det:) Men så har jag ju haft dåligt med mjölk överlag den här gången.. den här metoden passar mig annars hur bra som helst! För det första går man ner hur mycket som helst i början, flera kilo faktiskt, som inte kommer tillbaka även om man äter mer normalt sen.. och för det andra blir man mätt när man ätit:) Bästa frukosten förresten är turkisk yoghurt med bär och solrosfrön och sen ett kokt ägg, och kaffe förstås:) Å tänk om vi bodde närmre varandra! Då kunde Hasse och Anders gymma ihop och du och jag springa ihop:) Kram<3

2012-04-19 @ 21:32:42
URL: http://attvaramammaochfru.blogg.se/
Postat av: Hanna

Förresten kan du väl lägga ut receptet på brödet?

2012-04-19 @ 21:34:06
URL: http://attvaramammaochfru.blogg.se/
Postat av: Hanna.K

Härligt!!:D Ja vill me!! Springa tillsammans nån dag??:)

Kram

2012-04-20 @ 23:14:35
Postat av: Elin

Vi kan springa tillsammans någon dag, men jag vill nog få upp konditionen lite först :)

2012-04-21 @ 21:17:20
URL: http://litetbolyckaochro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0