Amningsställningar

Jag har aldrig innan tänkt så mycket på olika amningsställningar, men faktum är att jag provat på två stycken som jag hittade info om på babycenter, som faktiskt har hjälpt mig att låta Alfred få ett ordentligt tag. Det är verkligen svårt dethär med amning. Vågar inte amma honom på ena bröstet nu då det är så sårigt och gör så fruktansvärt ont! Så får pumpa ur det bröstet istället. I morgon kommer sköterskan från BVC, hoppas på att hon har lite förslag på hur jag ska göra med amningen. För som det är just nu så fasar jag inför varje gång som han skall ammas. Vissa stunder kan jag sitta och störtgråta för att det gör så ont. Orkar inte fortsätta med detta om det ska vara såhär jämt.

du använder vänster arm om du ska amma från höger bröst. Vänd bebisens kropp mot dig så att dess mage och bröst vilar mor din kropp. Styr bebisens mun mot bröstet med din hand placerad under bebisens huvud så att tumme och fingrar stöder runt nacken och bakom öronen.

Bäst för: Detta grepp fungerar bra för små spädbarn och för bebisar som har svårt att ta bröstet på rätt sätt.

Placera först bebisen vid din sida, under armen. Bebisen ska ligga vänd mot din kropp med näsan i linje med din bröstvårta och fötterna pekandes mot din rygg. Vila armen på en kudde placerad i ditt knä eller vid din sida och stöd bebisens axlar, nacke och huvud med handen. Styr bebisen mot bröstvårtan (hakan först) med C-greppet (se nedan). Men var försiktig – tryck inte bebisen mot bröstet så mycket att den kämpar emot. Ge bebisens övre ryggparti stöd med din underarm.

Bäst för: Detta grepp kan vara värt att pröva om du förlöstes med kejsarsnitt, eftersom du kan undvika tryck mot buken. Om bebisen är liten eller har svårt att ta bröstet bra kan denna ställning hjälpa dig föra den mot bröstet. Det fungerar också bra för kvinnor med stora bröst, platta bröstvårtor eller tvillingmödrar.

Kommentarer
Postat av: Elin

Gumman då =/ du är inte ensam om detta vet du, det är många som har samma problem! hoppas att barnsköterskan har några tipps. Många kramar <3

2010-05-03 @ 10:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0