Att tillverka en egen hissgardin/rullgardin

Svårt att sätta titeln på denna. Jo såhär är det, jag hade tänkt förklara lite hur man kan göra en sådan, det är mycket lätt och den blir fin, enligt mig :)

Ni får se lite bilder först på gardinen som jag har i hallen.



Detta består av ett gammalt lakan med monogram på och lite spetsband.





1. Man börjar med att sy en kanal längst upp där monogrammet sitter, så att man kan trä igenom en gardinstång.

2. När detta är klart hänger man upp gardinen och börjar rulla upp gardinen nerifrån på en pinne eller något liknande så att när man har rullat upp den helt blir rak och fin.

3. Sedan mäter man ut hur långa band man behöver klipper till dem och knyter fast så att gardinen inte rullar ned igen. Det kan vara bra att be någon hålla i gardinen medan ni klipper till banden.
Sen så är det klart :) En fin gardin till billigt pris och enkel att göra.


Lakan och spetsband hittar man ofta på seconhand eller loppisar.

Kommentarer
Postat av: Susanne W Linde

Hej

Tack för tipset! Verkar ju hur enkelt som helst! Även för en med tummen mitt i handen som jag!

Dessutom har jag flera vackra gamla lakan med brodyr liggande!

Värt att testa!

Tack än en gång!

Kram

Susanne

2010-07-03 @ 13:48:12
URL: http://www.filindeblogg.nu
Postat av: Hundratretton

Jättebra tips!!!! Tackar.



All glädje!

2011-01-17 @ 13:26:04
URL: http://hundratrettonhundratretton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0