Alla dessa underbara bär

Känns så roligt att man har dessa underbara bäs i trädgården.
Har gjort saft av både vinbär och körsbär, sen har jag gjort krusbärspaj, hallonpaj och blåbärspaj. Måste väl då erkänna att blåbären inte växer på tomten men i skogen har det funnits fullt, det finns väl fortfarande massor. Mumsigt när man kan göra bakverk och en massa annat på bären som finns i naturen.


Känns så skönt att ha denna saftmaja då man gör saften. Då den nästintill gör sig själv i denna


Mycket socker ska det vara för att få god saft



Saften tappade jag upp på en flaska från Ikea.


Dessa ingredienser användes till krusbärspajen.. mmm gott

Här är receptet på denna :

(8-10 bitar) Pajbotten:
100 g smör
2 dl havregryn
3/4 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
1 äggula

Fyllning:
400 g krusbär, röda och gröna ( jag tog endast gröna då det var de enda jag hade)
1 dl strösocker
1 dl ljust muscovadosocker ( tog råsocker istället)
1 tsk citron, pressad saft
Dekoration:

25-50 g mandelspån

SÅ GÖR DU:

1 Mixa snabbt ihop smör, havregryn, vetemjöl, socker och
äggula till en deg i matberedaren, med kniven monterad.
2 Ta upp degen och tryck ut den i en avlång pajform med löstagbar
botten, cirka 10×30 centimeter. Ställ formen kallt 30 minuter.
3 Skölj och snoppa krusbären och lägg dem i en kastrull. Tillsätt socker,
muscovadosocker och citronsaft. Koka upp och låt koka samman under
omrörning, cirka 10 minuter. Låt svalna.
4 Lägg fyllningen i pajskalet och strö över mandelspånen. Grädda pajen
mitt i ugnen, 200 grader, cirka 20 minuter.
5 Servera pajen ljummen med vaniljglass.



såhär såg den färdiga pajen ut, ja jag lovar den var god även om den kanske inte ser ut att vara det.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0